message to readers

About Me

My photo
Seorang yang peramah dan humble. Sound direct person dan jujur. Now2018, dah jadi wife seseorang dan ibu anak 3. Hometailor sambil jaga anak² Stay di shah alam Kg di perlis .Mertua d Johor Friendly dan suka berkawan

My Blog List

Nuffnang

Powered by Blogger.

...Visitor Counter...

Islamic Calendar

rank

7.14.2010

...Sharing Bajet kahwin...

Saya ingin share tentang keseluruhan bajet dan cerita untuk sepanjang majlis perkahwinan saya dan suami saya yang berlansung di Arau…
Semoga sharing saya ini dapat membantu kawan2 yang ingin berumahtangga kelak….

Bajet Tahun 2009:

Pertunangan : RM200 (Kenduri sebelah perempuan)
RM 200 (Hantaran dari sebelah lelaki)
RM 1000 (Perjalanan + Makan dari johor ke Kedah)
RM 300 (cincin bertunang)

Persiapan : RM 1000 ( cincin nikah + gelang nikah)
RM 3000 (barang hantaran lelaki + barang hantaran perempuan + bunga telur +hiasan)
RM 3000 (Baiki rumah – buat bilik)

Bajet Tahun 2010:

Kenduri : RM2500 (half dengan adik sorang rm2500)

Mak andam: RM 650 (makeup nikah dan kawen + hiasan meja makan pengantin + hiasan bilik kelamin + dulang hantaran + bantal nikah)

Jurugambar : RM750 (120 keping 4r + Album + 2 keping 8r + outdoor/makeup + indoor)-Jurugambar perlis

Dj: RM300 (dj perlis)

Banner: RM 150 (3 keping)

Perjalanan rombongan: RM 2000


Total : RM 15 050 (lebih kurang)

Apa yang perlu dipentingkan?

- Persiapan baju pengantin
- Persiapan bilik pengantin
- Cenderamata untuk tetamu
- Makanan untuk tetamu
- Layanan untuk rombongan

Bagi saya, apa yang saya senaraikan di atas ni adalah perkara yang sangat2 penting untuk melengkapkan majlis perkahwinan..
Pengalaman masa majlis sangat2 mengajar saya…Saya tak akan ulang semula semua yang jadi pada saya ni untuk majlis yang akan datang…InsyaAllah….

Setakat itu saja sharing saya..Semoga kawan2 dapat merancang semuanya dengan teliti dan sempurna…

No comments:

Post a Comment